27.
Zabrzański
Międzynarodowy
Festiwal Organowy
im. ks. Antoniego
Chlondowskiego

wrzesień 2022

Uczestnicy


Ewa Bąk


  • portret

    więcej ››


    Pochodzi z Bielska-Białej. Ukończyła Liceum Muzyczne w klasie fortepianu oraz Wrocławską Akademię Muzyczna w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego.

    Brała udział w kursach prowadzonych przez m.in. Guy Boveta, Herberta Wulfa, Josefa Hofera, Oliviera Latry, Gerharda Weinbergera, Bernharda Gferera, Wolfganga Zerera, Ludgierda Lohmana, Michala Novenko, Petera Van Dijka.

    Ukończyła Studium Korepetycji Wokalnej przy Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

    Koncertuje w kraju i za granicą (Szwecja, Belgia, Niemcy, Czechy, Szwajcaria).

    Zajmuje się kameralistyką zarówno na fortepianie jak i na organach.

    Współpracuje z wieloma solistami instrumentalistami (Zdzisław Stolarczyk, Jolanta Sosnowska) i wokalistami (Józef Frakstein, Izabela Kłosińska, Jadwiga Stępień, Anna Nyberg, Marcin Ciszewski, Bogdan Makal).

    Ma w swym dorobku artystycznym koncerty z chórami z Japonii, USA, Austrii oraz z Orkiestrą Kameralną im. Arcyksiężnej Marii Krystyny Habsburg.

    Jest kierownikiem artystycznym cyklu koncertów organowych w Bystrej Krakowskiej, w Starym Bielsku oraz w Wiśle.

    zwiń ∧


Marcin Ciszewski


  • portret

    więcej ››


    Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w roku 1999 (dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza). Kształcił się również pod kierunkiem takich pedagogów śpiewu jak: Kinga Chełmińska (która była pierwszym nauczycielem śpiewu młodego artysty), Ryszard Minkiewicz, Kai Wessel, Gerhard Kahry, Dariusz Paradowski.

    Marcin Ciszewski już w czasie studiów występował na wielu estradach filharmonicznych w kraju, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy. Śpiewał głosem tenorowym i kontratenorowym, dlatego proces kształcenia przebiegał dwutorowo. Debiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Rozpoczął też współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. IL Tempo, Ars Nova, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln - Reinhardta Goebela. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej.

    Obecnie, Marcin Ciszewski śpiewa głosem kontratenorowym, a doświadczenie i wiedza jaką zdobył w czasie studiów, pozwala mu na wykonywanie współczesnych utworów o wyjątkowo rozległej skali; np. dzieła Mariana Sawy, czy Eugeniusza Brańki, utrwalone na płycie nagranej z Ewą Bąk w 2009 r.

    Artysta koncertował w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach muzycznych w Paryżu (Katedra Notre-Dame w Wersalu) Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych.

    Wystąpił w takich salach jak m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de Tulouse, Generale Theatre de Bourg-en-Bresse.

    Marcin Ciszewski w 2002 r. został zaproszony przez wybitnego włoskiego dyrygenta - Rinaldo Allessandriniego, do udziału w przedsięwzięciach muzycznych Europejskiej Akademii Barokowej w Ambronay (Francja). Artysta wystąpił na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. pod patronatem Jolanty Kwaśniewskiej (Festiwal w Helu 2003-2006 r.), Marii Kaczyńskiej (2008-2010 r.), Prezydentów Aleksandra Kwaśniewskiego i Jacques a Chiraca (Festiwal Vezere we Francji - program Nova Polska 2004). Artysta koncertował pod batutą wybitnych polskich dyrygentów, takich jak m.in. Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski, Michał Nesterowicz.

    Marcin Ciszewski dokonał wielu nagrań CD, radiowych i telewizyjnych - m.in. płyta "Święty Kazimierz Król Polski" A. Scarlattiego (światowe prawykonanie), została nominowana do nagrody Fryderyka w kategorii "Muzyka Dawna".

    Artysta posiada bogaty repertuar. Wykonuje muzykę wszystkich epok, jednak specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej. Od lat współpracuje ze znakomitą organistką Ewą Bąk, z którą prezentuje na licznych koncertach sakralną muzykę wokalną.

    Marcin Ciszewski zajmuje się również pracą pedagogiczną w latach 2001-2012, był kierownikiem Chóru Akademii Morskiej w Gdyni i współtwórcą zespołu. Prowadził również swój autorski przedmiot fakultatywny Impostacja głosu i kultura słowa mówionego na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa.

    Od 2005 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim, gdzie uzyskał stanowisko adiunkta i stopień naukowy doktora sztuk muzycznych.

    zwiń ∧


Chór „Resonans con tutti”


  • fotografia chóru

    więcej ››


    Zabrzański Chór Młodzieżowy „Resonans con tutti” im. Norberta Grzegorza Kroczka założony został w roku 1970 w jednym z zabrzańskich liceów przez wybitnego dyrygenta i animatora życia muzycznego Norberta Kroczka oraz jego żonę Marię. Rozwijając swoją działalność koncertową, wraz z nagrodami chór zaczął przyciągać młodzież całego Zabrza. Obecnie zrzesza młodzież zabrzańskich szkół średnich oraz studentów uczelni śląskich. Od roku 1994 dyrygentami i instruktorami chóru są Waldemar Gałązka oraz Arlena Różycka-Gałązka absolwenci wydziału Chóralistyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz wychowankowie profesora Norberta Kroczka.

    Chór Resonans con tutti prowadzi szeroką działalność koncertową obejmującą zarówno muzykę a capella od muzyki dawnej do współczesności jak i muzykę wokalno-instrumentalną różnych epok, stylów i gatunków, nie stroniąc od muzyki operowej, oratoryjnej a także pop-oratoriów i muzyki rozrywkowej.

    Chór jest laureatem odznaczeń i nagród państwowych a także wielu konkursów międzynarodowych. Do najważniejszych nagród zdobytych w ostatnich latach należą: II miejsce na XV Choral International de Neuchatel (Szwajcaria 2014), V Międzynarodowy Konkurs Chóralny im.Pau Casalsa ,,Canco Mediterrania” Katalonia 2015 – cztery złote dyplomy, XII Międzynarodowa Rybnicka Jesień Chóralna im. H.M. Góreckiego (2016) – i miejsce (złoty medal) oraz Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu H. M. Góreckiego, Grand Prix oraz Nagroda Specjalna na II Międzynarodowym Konkursie Chóralnym im. prof. Józefa Świdra w Cieszynie, Złoty Medal i Nagroda Specjalna na XVII Międzynarodowym Konkursie Chóralnym im. F. Nowowiejskiego w Barczewie, Złoto i Nagroda specjalna za najlepszy repertuar na Ohrid Choir festiwal 2017, III miejsce w dwóch kategoriach, ludowej i sakralnej na IX Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym ,,Cracovia Cantans” 2018.

    zwiń ∧


Stanisław Dziewior


  • portret

    więcej ››


    Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

    Podstawowym  nurtem  jego działalności artystycznej jest  praca w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, z którą związany jest od 1980 roku, pełniąc obecnie funkcję trębacza solisty oraz kierownika sekcji trąbek. Jako muzyk tej orkiestry wziął udział w ponad stu tournees koncertowych w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji, występując w wielu renomowanych salach koncertowych i podczas znaczących festiwali muzycznych.

    Koncertował pod batutą wielu znakomitych polskich dyrygentów, takich jak m.in: Jacek Kaspszyk, Jan Krenz, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit oraz zagranicznych, takich jak m.in.: Leonard  Bernstein, Christoph Eschenbach, Larry Foster, Kurt Masur, Lorin Maazel, Leonard Slatkin.

    Z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dokonał licznych nagrań dla wielu krajowych i zagranicznych wytwórni fonograficznych. Jako solista nagrał z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Koncert na trąbkę i orkiestrę Aleksandra Arutuniana (dyr. G. Chmura), Concerto in modo antico Andrzeja Panufnika (dyr. T. Bugaj), Koncert na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Meyera (dyr. M. Klauza),  Koncert na trąbkę i orkiestrę Mieczysława Weinberga (dyr. M. Klauza). Jest prawykonawcą Solemn Concerto na trąbkę i orkiestrę Krzesimira Dębskiego (dyr. J. Rogala).

    W charakterze solisty występował z takimi orkiestrami jak: Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Aukso, Filharmonia Śląska, Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Świętokrzyska, Filharmonia Zielonogórska. Bierze udział w licznych festiwalach muzyki kameralnej i organowej wykonując dzieła kompozytorów epoki baroku.

    Jest wykładowcą kursów i warsztatów metodycznych. Uczestniczy w pracach jury konkursów i przesłuchań oraz prowadzi działalność konsultacyjną w klasach trąbki szkół muzycznych  I i II stopnia. Jego studenci są laureatami międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów. Jest organizatorem i kierownikiem artystycznym odbywających się w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca ŚLĄSK „Międzynarodowych Wiosennych Warsztatów Trąbkowych – Vincent Bach Masterclass”.

    zwiń ∧


Wacław Golonka


  • portret

    więcej ››


    Wykształcenie muzyczne otrzymał w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka. Dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach otrzymał z wyróżnieniem. W trakcie studiów w Wiedniu był stypendystą Ministerstwa Kultury Austrii. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii gdzie oprócz pierwszej nagrody otrzymał trzy wyróżnienia.

    Od wielu lat prowadzi intensywną działalność koncertową nie tylko w wielu państwach Europy, ale także Azji, Ameryce Północnej, Afryce (Namibia oraz RPA, gdzie odbył trzykrotnie tournée koncertowe). Do najważniejszych miejsc jego działalności artystycznej należą katedry w Wiedniu, Utrechcie, Chartres, Lozannie, Oliwie, Kaliningradzie, sale koncertowe Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Filharmonie Moskwy (im. S. Rachmaninowa), Perm, Murmańska, Cape Town Philharmony, Buxter Concert Hall, UNISA w Pretorii, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, austriackiego radia ORF w Wiedniu, słowackiego radia w Bratysławie oraz wielokrotnie B. Smetany w Pradze. Wacław Golonka występował jako solista z orkiestrami Radio Philharmony Orchestra w Pretorii, Cape Town Philharmonic Orchestra, Filharmonią w Bydgoszczy, Brnie, praskim FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie CD z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka 2008 roku.

    Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Jego nagranie dla TV Polonia ilustrowało cykl filmów Madonny Polskie, a Telewizja Katowice zrealizowała w 1998 r. film o jego działalności pt: Muzyka dźwięku i przestrzeni. Nagrania dokonane przez Czeskie Radio prezentowane są w europejskiej sieci EBU. Czeskie Radio zrealizowało także nagrania na płyty CD. Nagrywał dla holenderskiego radia Hilversum, niemieckiego Bayerischer Rundfunk, austriackiego ORF, Radia Watykan, Radia Słowackiego oraz Czeskiej Telewizji. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami, prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Jest autorem nagrania CD oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego.

    Jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej Artem cameralem promovere w Mielcu a także organizatorem konkursu dla młodych organistów Lux organi w Chorzowie. Prowadzi działalność dydaktyczno-naukową w wielu ośrodkach akademickich w Polsce, Czechach i Niemczech. Pracuje w macierzystej uczelni Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie na stanowisku profesora prowadząc klasę organów.

    W latach 2016-2020 pracował nad zbiorem Nieznane pieśni religijne powiatu bieruńsko-lędzińskiego i województwa śląskiego obejmującym zebranie, zharmonizowanie, skomponowanie postludiów, wydanie oraz nagranie pieśni i postludiów na płycie CD pt.: In honorem Sancti Valentini. W 2020 roku został laureatem Nagrody Marszałka województwa śląskiego w dziedzinie kultury. Artysta wciąż poszerza swój repertuar dokonując prawykonań i nagrań nowych utworów organowych i organowo-kameralnych dedykowanych jemu oraz artystom, z którymi współpracuje.

    zwiń ∧


Adam Klarecki


  • portret

    więcej ››


    Urodził się w 1969 roku w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Państwową Szkołę Muzyczną II st. ukończył w klasie Jana Adamowicza w Wałbrzychu. Studia na wydziale instrumentalnym odbywał w Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu, najpierw w klasie prof. Romualda Sroczyńskiego, a później w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego. Dyplom uczelni uzyskał w 1994 roku. Brał udział w licznych kursach interpretacji organizowanych przez uczelnie muzyczne. Swoją działalność koncertową rozpoczął w 1993 roku. Prowadzi ją w kraju i za granicą (Włochy, Czechy, Słowacja, Finlandia, Niemcy).

    Od 1995 roku mieszka we Włocławku, gdzie pełni funkcję organisty Bazyliki Katedralnej. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. we Włocławku oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim. Jest organizatorem cyklu koncertowego „Katedralne Koncerty Organowe” we Włocławku. Należy do inicjatorów festiwalu organowego w kościele farnym w Chełmnie, bierze udział w organizacji koncertów organowych w innych kościołach regionu. W 2004 roku ukończył Mistrzowskie Studia Podyplomowe u prof. Andrzeja Chorosińskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jesienią 2011 roku nagrał płytę dokumentującą brzmienie organów katedry we Włocławku.

    zwiń ∧


Kwartet Smyczkowy „Mimesis Quartet"


  • portret

    więcej ››


    Kwartet Smyczkowy „Mimesis Quartet" powstał w październiku 2021 roku. Współtworzą go studentki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach - Sylwia Barcikowska (skrzypce I), Kornelia Czechura (skrzypce II), Nina Kusek (altówka), Wiktoria Banaśkiewicz (wiolonczela).

    Pomimo tak krótkiej współpracy zespół ma już na swoim koncie kilka ważnych osiągnięć - to m.in wyróżnienie na IX Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy oraz II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym „KraCamera".

    Mimesis Quartet na co dzień doskonali swoje umiejętności pod okiem dr hab. Arkadiusza Kubicy oraz bierze czynny udział w kursach muzyki kameralnej (np. warsztatach NOSPR). Ponadto chętnie uczestniczy w życiu Akademii Muzycznej, zdobywając doświadczenie zawodowe w studenckich projektach i aktywnie koncertuje.

    zwiń ∧


Renata Marzec


  • portret

    więcej ››


    Prof. dr hab. Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest absolwentką tej uczelni. Studia ukończyła w 1990 roku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Pracę zawodową związała ze swoją macierzystą akademią, w której prowadzi klasę wiolonczeli, zespoły kameralne. Jej studenci z sukcesami brali udział w międzynarodowych konkursach instrumentalnych.

    Aktywność koncertowa Renaty Marzec obejmuje Międzynarodowe Festiwale Muzyczne organizowane na terenie całego Polski oraz Europy. Są to recitale solowe oraz koncerty kameralne we współpracy ze znamienitymi instrumentalistami : Dymitrem Sitkowieckim, Jadwigą Kaliszewską, Pawłem Radzińskim Lechem Bałabanem, Marcinem Sikorskim, Bolesławem Siarkiewiczem, Piotrem Reichertem.

    Od kilku lat koncertuje również z mężem organistą, prof. Radosławem Marcem współtworząc duet Cellorganic. Repertuar tego duetu propaguje oryginalne dzieła tworzone na ten skład autorstwa takich mistrzów XIX I XX wieku oraz dzieła twórców dawnych epok jak J.S.Bach, A.Vivaldi, A.Scarlatti. Duet prezentuje również własne opracowania muzycznych arcydzieł różnych epok. W sierpniu 2016r. nakładem wytwórni Soliton ukazała się płyta duetu Cellorganic pt. „Borrowed Sounds”, na której Renata Marzec dokonała światowej premiery fonograficznej utworów w transkrypcjach na wiolonczelę solo oraz utworów na wiolonczelę i organy.

    Od 2014 roku jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Markowicach. Renata Marzec prowadzi również kursy i Master Class w Polsce i za granicą. Uczestniczy w pracach Jury konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest również krajowym konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej.

    W latach 1999-2002 i 2008-2012 pełniła funkcję prodziekana, następnie dziekana (2002-2008 i 2012-2016 ) Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

    Za swoją działalność artystyczną otrzymałam wiele nagród i odznaczeń, zarówno Prezydenta RP, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka Województwa oraz Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

    zwiń ∧


Radosław Marzec


  • portret

    więcej ››


    Urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem.

    Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue".

    W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne.

    Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf.

    Był stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Stricker.

    W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych.

    W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”.

    W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Oprócz tego nagrał również dwie płyty z solową muzyką organową w Chojnicach oraz w Gau-Bischofsheim w Niemczech.

    Obecnie jest profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje w kraju i za granicą solo, a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką Prof. Renatą Marzec.

    zwiń ∧


Bogdan Narloch


  • portret

    więcej ››


    Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie organów prof. Leona Batora. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest profesorem zwyczajnym w Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich (Belgia, Białoruś, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Zajmuje się też działalnością związaną z badaniami i ochroną historycznych organów na Pomorzu, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków. Za swoją działalność został odznaczony m.in. brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą Pro Arte Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury oraz nagrodą Koszaliński Orzeł w dziedzinie KULTURA, przyznanym przez Prezydenta Miasta Koszalina. W 2021 roku otrzymał Krzyż Pro Ecclesia et Pontifice – wysokie odznaczenie dla osób świeckich, które przyznane zostało przez papieża Franciszka.

    zwiń ∧


Roman Perucki


  • portret

    więcej ››


    Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1985r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku od roku 1997 (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku; jest I organistą Katedry Oliwskiej, członkiem Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim; jest powoływany w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów, remontów i restauracji historycznych organów Archidiecezji Gdańskiej i na terenie całej Polski.

    Koncertuje w kraju i za granicą (cała Europa, USA, Japonia, Australia, Ameryka Południowa). Jest jurorem m.in. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kaltern (Włochy), Opavie (Czechy), w Paryżu, Petersburgu i Kaliningradzie (Rosja). Jest Dyrektorem i jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski.

    W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. W 2005 r. grał m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli czy słynnych organach w Katedrze w Rydze. Miał przyjemność występować na wielu znamienitych, międzynarodowych festiwalach. Występował również jako kameralista i solista m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami.

    Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, NDR, telewizji brytyjskiej, słowackiej i innych. Nagrał 28 płyt, Messe pour les paroisses Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie w Polsce roku 1991, natomiast II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę (wydaną w 1998 roku).

    Jest Dyrektorem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 również dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej, Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz koncerty w kościołach Rumi, we Wdzydzach i Morągu. Od 1999 jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej oraz dyrektorem Konkursu Chórów „Maria Cantat”, członkiem jury Konkursu Pieśni Religijnej w Jastarni, organizatorem Festiwalu Muzyki Sakralnej w Gdyni.

    Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenie papieskie Pro eclessiae et Pontifice, złotą odznakę: Zasłużony dla Kultury Polskiej (2005 r.), nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultura w roku 2007 otrzymał Medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej Gloria Artis” Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006, nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. W marcu 2008 roku otrzymał nadany przez papieża Benedykta XVI Order Św. Sylwestra.

    zwiń ∧


Giorgio Revelli


  • portret

    więcej ››


    Wykształcenie muzyczne zdobywał w Narodowym Konserwatorium Regionu Nicea (Francja), w klasie organów René Saorgin, w klasie klawesynu Mireille Podeur na Wydziale Muzyki Dawnej tegoż Konserwatorium oraz w klasie fortepianu Elżbiety Głabownej. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich w prestiżowych Akademiach Organowych, w tym Académie de l'Orgue w St. Dié des Vosges i Semaine de l'Orgue italien. Podczas studiów korzystał więc z nauczania i doświadczenia wybitnych profesorów, takich jak: Michel Chapuis, Louis Tiry, Jean Boyer i Jean Pierre Leguay w zakresie improwizacji. Debiut w karierze koncertowej Giorgio Revelli miał miejsce we współpracy z Bernardem Legacé na St. Maximin Festival, gdzie wykonali w całości dzieło J.S. Bacha — Kunst der Fuge. Jest dziś zapraszany na prestiżowe festiwale w całej Europie (Włochy, Francja, Niemcy, Luksemburg, Szwajcaria, Anglia) głównie jako solista, ale także jako kameralista. Współpracuje z Włoskim Państwowym Archiwum Paleografii Muzycznej w zakresie doradztwa i publikacji prac. Od marca 2004 jest dyrektorem Chóru Polifonicznego „Cantores Bormani Imperia Porto Maurizio" (Włochy). Giorgio Revelli nagrał kilka ważnych płyt CD, takich jak nagranie z 2005 r. na Międzynarodowym Festiwalu Organowy w Camaiore (Włoch) z utworami O. Messaien, C. Vaira, L. Zangelmi i innymi, a w 2008 roku nagrał solowy album na zabytkowych organach w zachodniej Ligurii (Organi di Ponente). Płytę CD z odkrytymi utworami muzyki kościelnej Pasquale Anfossiego, którego Motety po raz pierwszy zagrały 31 sierpnia 2008 w Alsfeld (Hesja). W grudniu 2007 Giorgio Revelli został mianowany organistą tytularnym wielkich organów Locatelli-Bossi w Bazylice-Sanktuarium w Bussana di Sanremo, a obecnie jest organistą tytularnym w katedrze w Imperii.

    zwiń ∧


Władysław Szymański


  • portret

    więcej ››


    .......................

    zwiń ∧


Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. St. Moniuszki w Zabrzu


  • budynek szkoły muzycznej

    więcej ››


    Szkoła Muzyczna w Zabrzu istnieje od 1917 roku. Jej założycielem był Johann Pionczyk. Bezpośrednio po wojnie na bazie niemieckiej szkoły powstała polska szkoła muzyczna. Przez lata szkoła przechodziła zmiany organizacyjne, zmieniały się jej nazwy i różne były podmioty prowadzące szkołę.

    Od 1 lutego 2003 roku Państwowa Szkoła Muzyczna i i II stopnia jest prowadzona i nadzorowana przez Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

    Na przestrzeni ponad stuletniej historii szkoła wydała wielu wybitnych absolwentów m.in. Krystiana Zimermana, Henryka Grychnika, Jerzego Kotyczkę, Juliusza Ursyna-Niemcewicza, Joannę Woźny, Marlenę Wieczorek oraz wielu innych sławiących imię szkoły w kraju i poza jej granicami. Szkoła kształci dzieci i młodzież w różnych specjalnościach na instrumentach klawiszowych, smyczkowych, dętych i perkusyjnych. w szkole istnieje również specjalność wokalistyka oraz rytmika.

    Uczniowie biorą udział w wielu konkursach i przesłuchaniach zarówno w kraju jak i za granicą zdobywając nagrody i wyróżnienia. Szkoła Muzyczna współpracuje z instytucjami kulturalnymi miasta Zabrze a w szczególności z Filharmonią Zabrzańską z którą realizuje koncerty z cyklu Dzieci – Dzieciom i Musica Humana, w których uczniowie szkoły występują z towarzyszeniem profesjonalnej orkiestry symfonicznej.

    W październiku 2019 roku szkoła obchodziła Jubileusz 100-lecia istnienia szkoły. Uroczystości odbyły się w nowoczesnej sali koncertowej, która wraz z całą szkoła przeszła 3-letni gruntowny remont w ramach programu „Kompleksowa modernizacja energetyczna państwowych placówek szkolnictwa artystycznego”.

    zwiń ∧